Ondersteuningsvormen

Welke activiteiten bieden we onze cliënten aan?

Naast ons aanbod van dagondersteuning werken we voor elke bewoner een boeiend activiteitenprogramma uit, aangepast aan ieders interesses en mogelijkheden. Dit gebeurt in samenspraak met hen.

Een gevarieerd aanbod van activiteiten binnen de leefgroep zoals muziek luisteren, op het waterbed liggen, snoezelbaden, takendozen maken, creatieve activiteiten wordt afgewisseld met een ruim aanbod aan materialen en infrastructuur die door alle leefgroepen kunnen gebruikt worden. Zo vind je bijvoorbeeld op campus Ten Haghedorne de belevingstuin en het Land van Avontuur.

Uitstappen

De begeleiders van de leefgroepen nemen de bewoners graag mee op uitstap. Zoals bijvoorbeeld:

• Wandelen

• Dieren verzorgen

• Iets gaan drinken

• Naar de markt

• Naar de speeltuin

• Evenementen (Buitenbeenpop, Bal Special, Schlagerfestival,…)

Leefgroepsvakantie

Elke leefgroep gaat één keer per jaar op leefgroepsvakantie. Meestal gaan zij naar Villa Euphorbia, een vakantiewoning in het beheer van het Steunfonds M.M. Delacroix en helemaal aangepast aan leefgroepen met rolstoelgebruikers.

Paardrijden en Tinkerbed

In het Centrum voor Therapeutisch paardrijden in Attenhoven gaan een aantal van onze cliënten paardrijden. Voor sommigen is het onmogelijk om op een paard te zitten. Het tinkerbed is voor hen een zeer ontspannend alternatief.

Tuintherapie

Sinds kort maakt ook het tuinproject deel uit van ons activiteitenprogramma. Dit project is oorspronkelijk gestart voor onze doelgroep met gedrags-en emotionele problematiek. De natuur en de tuin zorgen voor een rustgevend effect bij deze doelgroep. Echter valt het tuinieren zo in de smaak dat nu ook andere bewoners aansluiten.

Van zaaien tot planten, van oogsten tot koken met de eigen teelt. De tuin is een groot succes!

De Deboeshoeve

In het centrum van Hakendover ligt de Deboeshoeve. Hier mogen onze cliënten meehelpen met de verzorging van de dieren. Van hieruit worden ook huifkartochten georganiseerd met een huifkar die helemaal is aangepast aan rolstoelgebruikers.

Onze kalender

Op het domein in Hakendover worden jaarlijks verschillende activiteiten georganiseerd, meestal ook toegankelijk voor bezoekers van buitenaf.